Ons engagement

Voor we wat over onszelf vertellen eerst wat over de evolutie van het snoepgoed, dat zoveel plezier verschaft aan jong en oud.

Zowat 600 jaar voor onze tijdrekening ontdekten de Perzen een rietstengel die een soort honing produceerde, zonder tussenkomst van bijen, en hielden dit strikt geheim. Dat was gerekend zonder Alexander de Grote, die in de vierde eeuw voor Christus het geheim inpikte en via zijn tochten rond de Middellandse Zee verspreidde.

Later, in de twaalfde eeuw, leren de kruisvaarders Europa rietsuiker ontdekken. Meteen het begin van het snoepgoed.

Gedurende lange tijd werd suiker, ondertussen beschouwd als een geneesmiddel net zoals kruiden, gebruikt door apothekers die het goedje zeer duur verkochten. Tegelijkertijd ontstond er met gekonfijt fruit en marmelades een eerste aanzet tot luxeconfiserie.

Het is pas in de 14de eeuw, wanneer Europa een georganiseerde suikerhandel kent, dat het snoepambacht werkelijk tot bloei komt. Nieuwe scheppingen en ideeën komen er aan: gekonfijt fruit doet zijn intrede wanneer de pausen naar Avignon komen terwijl ook dragees en noga verschijnen. “Drageries”, die men ook kamerkruiden noemde, werden aan het einde van de maaltijd aangeboden.

Tenslotte werd suiker rond het einde van de 19de eeuw gemeengoed dankzij de opkomst van de suikerbiet. Dat wordt een hele revolutie en sindsdien hebben suikerbakkers onophoudelijk gewerkt aan de creatie van nieuwe bonbons en specialiteiten, gegroeid uit traditie en know how.

De evolutie van het snoepgoed weerspiegelt volledig onze filosofie. Ons objectief is dubbel. Enerzijds onze klanten traditioneel snoepgoed aanbieden met een meerwaarde. Anderzijds zoeken we steeds naar nieuwigheden om onze gamma’s te laten evolueren en eigentijds te houden.

Daarenboven blijft werkgelegenheid voor ons een doelstelling.: daarom investeert Sweetbel minimaal in geautomatiseerde productielijnen en steunt hierdoor de tewerkstelling in de regio. Wat nog eens bewijst dat wij ons bedrijf ambachtelijk willen houden.

Tenslotte wordt er erg de nadruk gelegd op optimale hygiëne bij het werk en in de lokalen. Sweetbel volgt strikt de regels opgelegd door het Voedselagentschap. Daarbij komt nog dat de verpakking die we onze verbruikers aanbieden een uniek model op de markt is, aangezien zij niet kan geopend worden en tegelijkertijd een hersluitbare strook heeft die een perfecte hygiëne waarborgt en het verbruik binnen de perken houdt.